Door deze website te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. We gebruiken cookies om de volledige ervaring te bieden en om onze website vlot te laten werken.

  • Greet Cools

    Academie voor Schone Kunsten Turnhout

    afdeling fotokunst

  • Josiane Tombeur

    Academie voor Schone Kunsten Turnhout

    afdeling fotokunst

  • Lief Schillebeeckx

    Academie voor Schone Kunsten Turnhout

    afdeling fotokunst

  • Jolien Damen

    Academie voor Schone Kunsten Turnhout

    afdeling fotokunst

  • Mathieu Ouwerkerk

    Academie voor Schone Kunsten Turnhout

    afdeling fotokunst

  • Ron Leenaerts

    Academie voor Schone Kunsten Turnhout

    afdeling fotokunst

  • Ron Leenaerts

    Academie voor Schone Kunsten Turnhout

    afdeling fotokunst

  • Hannah

    Academie voor Schone Kunsten Turnhout

    afdeling fotokunst

  • Chris Campers

    Academie voor Schone Kunsten Turnhout

    afdeling fotokunst

  • Chris Campers

    Academie voor Schone Kunsten Turnhout

    afdeling fotokunst

  • Mariëtte Knaapen

    Academie voor Schone Kunsten Turnhout

    afdeling fotokunst

  • Mariëtte Knaapen

    Academie voor Schone Kunsten Turnhout

    afdeling fotokunst

  • Guy Mangelschots

    Academie voor Schone Kunsten Turnhout

    afdeling fotokunst

  • Academie voor Schone Kunsten Turnhout

    afdeling fotokunst

  • Academie voor Schone Kunsten Turnhout

    afdeling fotokunst

  • Academie voor Schone Kunsten Turnhout

    afdeling fotokunst

  • Ruth Luyckx

    Academie voor Schone Kunsten Turnhout

    afdeling fotokunst

INFO

Deeltijds kunstonderwijs

Afdeling fotokunst / locatie

Kunstencampus Turnova

Academieplein 17

2300 Turnhout (ingang Baron Frans du Fourstraat)

Choose a location
Turnova
Academieplein 17, 2300 Turnhout, Belgium
Duur van de studie

De opleiding biedt twee trajecten aan: een kort en een lang traject.

Het korte traject omvat vijf jaar waarbij je elke week 8 uren in het atelier kan werken.

Het lange traject duurt 10 jaar en kan interessant zijn voor studenten die enkel 4u per week kunnen aanwezig zijn.

Na het traject (5 of 10 jaren) is het mogelijk om via een toelatingsproef nog 2 specialisatiejaren te volgen.

Lesuren

De opleiding start in het eerste weekend van de maand september en eindigt eind juni (conform het dagonderwijs).

De lesuren gaan door op vrijdagavond van 18.15u tot 21.45u en op zaterdag van 8.45u tot 12.15u.

De studenten van het lange traject volgen les op vrijdagavond.

Vakantieregeling is conform het dagonderwijs.

Leerkracht: Alain Van Haver


Het atelier

Een uniek concept

Altijd al willen fotograferen en meer uit jezelf en jouw camera halen?

Dan nodigen we je uit om naar de kunstencampus op Turnova te komen op vrijdagavond en/of op zaterdag.

Samen werken om jouw hobby naar een hoger niveau te brengen met de docent en medecursisten.

Wat heb je nodig?

Je begint met analoge fotografie en daarvoor heb je een analoge camera nodig.

Tweedehands vind je er al rond de 50 euro.

Hoe gaat dat in de praktijk?

Denk niet aan klassikaal onderwijs, maar aan een interactieve groep die in een grote ruimte werkt.

Wat is het doel?

Jouw kennis zal per jaar toenemen en wat je leert in het eerste jaar krijgt meer diepgang in het tweede jaar en zo verder doorheen de volgende jaren.

Na het vijfde jaar kan je nog verder doorgroeien in de specialisatiejaren.

In deze unieke twee specialisatiejaren werk je geheel zelfstandig rond een zelfgekozen project maar kan je

steeds terugvallen op de begeleiding van de docent en de input van je medestudenten.


Structuur

Men kan de opleiding onderverdelen in twee trajecten:

  • kort traject (studie duurt 5 jaren, 8 uren per week)

  • lang traject (studie duurt 10 jaren, 4 uren per week)

Het lange traject komt in grote lijnen overeen met het korte traject alleen verspreid over een langere periode.

Na beide trajecten kan je nog twee specialisatiejaren volgen.

Kort traject

Eerste jaar

In het eerste jaar komen de basisbeginselen van de fotografie aan bod zowel inhoudelijk (leren zien in grijswaarden, evaluatie van de grijswaarden,

ruimtelijke interpretatie van een tweedimensionaal vlak,..) als technisch (lichtmeting/zonemeting, camera, ontwikkelen en afdrukken,..)

Op analoog vlak wordt vooral geopteerd voor de zwart-wit fotografie maar de digitale fotografie komt ook uitgebreid aan bod (raw ontwikkeling,

beginselen Color management, flitstechnieken...)

De essentiële doelstelling blijft nochthans ‘leren zien’, gericht waarnemen in functie van het fotografische beeld waarbij

het gebruik van bestaand licht hierbij centraal staat.

In deze unieke twee specialisatiejaren werk je geheel zelfstandig rond een zelfgekozen project maar

kan je steeds terugvallen op de begeleiding van de docent en de input van je medestudenten.

Tweede jaar

In het tweede jaar wordt de technische bagage verder praktijkgericht gebruikt.

Een grote nieuwsgierigheid voor fotografie en de zoektocht naar de eigen fotografische

gevoeligheden wordt gestimuleerd.

De student heeft nog geen uitgesproken visie maar de kiemen worden hier wel gelegd.

Derde jaar

In het derde jaar is de student technisch zeer onderlegd.

De beelden hebben meer inhoud.

Previsualisatie is een belangrijk onderdeel bij het maken van een beeld,

in dit jaar wordt de eerste aanzet gegeven.

De student kan zowel analoog als digitaal aan de slag.

Vierde en vijfde jaar

In het vierde jaar en vijfde jaar getuigt de student van een zekere persoonlijke aanpak,

de techniek is volledig eigen gemaakt en is een middel geworden om de visie in beeld te brengen.

De beleving van de fotografie heeft een eigenheid gekregen.

Specialisatiejaar

In de specialisatiejaren is de student autonoom.

De student heeft een uitgesproken visie, previsualisatie is een evidentie.

De student werkt rond een zelfgekozen jaarthema.

Uitstappen naar musea en tentoonstellingen worden voor alle jaren op regelmatige tijdstippen ingelast.


Lang traject

Eerste en tweede jaar

In het eerste en tweede jaar komen de basisbeginselen van de fotografie aan bod zowel inhoudelijk (leren zien in grijswaarden, evaluatie van de grijswaarden,

ruimtelijke interpretatie van een tweedimensionaal vlak,..) als technisch (lichtmeting/zonemeting, camera, ontwikkelen en afdrukken,..)

Op analoog vlak wordt vooral geopteerd voor de zwart-wit fotografie, dit kan aangevuld worden met digitale kleurfotografie.

De essentiële doelstelling blijft nochthans ‘leren zien’, gericht waarnemen in functie van het fotografische beeld

waarbij het gebruik van bestaand licht hierbij centraal staat.

Derde en vierde jaar

In het derde en vierde jaar wordt de technische bagage verder praktijkgericht gebruikt. (raw ontwikkeling, beginselen Color management, flitstechnieken...).

Een grote nieuwsgierigheid voor fotografie en de zoektocht naar de eigen fotografische gevoeligheden worden gestimuleerd.

De student moet nog geen uitgesproken visie hebben maar de kiemen worden hier wel gelegd.

Vijfde en zesde jaar

In het vijfde en zesde jaar is de student technisch meer onderlegd.

De beelden hebben meer inhoud.

Previsualisatie is een belangrijk onderdeel bij het maken van een beeld, in deze twee jaren wordt hiervoor de eerste aanzet gegeven.

De student kan zowel analoog als digitaal aan de slag.

Zevende en achtste jaar

In het zevende jaar en achtste jaar getuigt de student van een zekere persoonlijke aanpak,

de techniek wordt verder ontwikkeld en wordt meer en meer gehanteerd om een visie vorm te geven.

Negende en tiende jaar

In het negende en tiende jaar getuigt de student van een persoonlijke aanpak,

de techniek is volledig eigen gemaakt en is een middel geworden om de visie in beeld te brengen.

De beleving van de fotografie heeft een eigenheid gekregen.


Veelgestelde vragen

  • Ik begrijp dat de nadruk op het creatief/artistieke ligt maar wordt er ook
    gewerkt rond de techniciteit?
    De nadruk ligt vooral in het streven naar inhoud in de beelden. Je merkt iets op, het raakt je en je maakt er een beeld van.
    Het doel van de opname is dan ook dat het beeld dit inhoudelijk in zich heeft. Daarin ligt vooral de begeleiding, vanzelfsprekend rekening houdend met de techniciteit (de juiste keuzes maken).
    Als daar tekorten zijn, dan worden er tips gegeven om het beeld beter te maken.
    Het is geen klassieke schoolse opleiding, theorie wordt er gedurende de eerste weken aan de eerstejaars gegeven (de basis sluitertijd, diafragma, lichtmeting (zonemeting)) en daarna wordt er vooral veel geoefend om dit in de praktijk om te zetten.
    Default
  • Wordt er projectmatig gewerkt (b.v. aan een thema werken over enkele
    weken/maanden) of eerder opdrachtmatig (b.v. specifieke opdrachten tegen de
    volgende sessie)?
    Er wordt rond opdrachten gewerkt, studenten kunnen ook met ideeën komen (thema waarrond de student wil werken); dit wordt zeker aangemoedigd.
    Er is ook voldoende tijd om een opdracht in de diepte uit te werken (het merendeel van de studenten werken fulltime in de week), de tijd die er voor nodig is wordt bepaald in overleg.
    Los van de opdrachten is het is belangrijk dat de student gedreven is en met materiaal naar de school komt, dit kunnen eigen beelden zijn maar ook beelden die hij/zij ergens tegengekomen is en die hem/haar raken.
    Default
  • Hoe is de balans analoog-digitaal? Ik heb vroeger al jaren in doka's
    gewerkt en wil dit best hervatten maar dan eerder voor grotere formaten.
    Is er materiaal beschikbaar op de academie? Groot formaat camera, digitale
    printer, doka, studio,...?
    Er wordt zowel analoog als digitaal gewerkt, dit is een vrije keuze maar het blijft een vast gegeven dat de kennis van het analoge een goede basis is voor het digitale gegeven.
    Op het gebied van uitrusting is er een technische camera beschikbaar, een studio met basisverlichting, een doka met vergroters voor kleinbeeld, middenformaat en 4x5 inch.
    Op school kunnen we digitaal printen tot op formaat A2+, voor grotere formaten werken we samen met een labo.
    Default
  • Waaraan wordt tijdens de sessies vooral tijd gespendeerd? Bespreking werk,
    uitvoering opnames, bewerking, theorie, ...?
    Op vrijdagavond zijn er besprekingen; de studenten worden gestimuleerd om materiaal mee te brengen die hen raken (documentaires, boeken, foto's,…). Dit materiaal wordt dan klassikaal bekeken en besproken en op deze manier ontstaat er een soort van kruisbestuiving die inspirerend werkt. Kortom, van de studenten wordt verwacht dat ze initiatief nemen.
    Op zaterdag wordt er vooral buiten gefotografeerd (daglicht)
    Default
  • Is de begeleiding eerder individueel of in groep? Hoe is de interactie
    tussen studenten? Wordt dit gestimuleerd?
    Er is een hele goede dynamiek in de groep, studenten helpen elkaar en gaan samen op stap om te gaan fotograferen. Het initiatief vanuit de studenten om op bepaalde locaties te gaan fotograferen en naar tentoonstellingen te gaan kijken wordt gestimuleerd.
    Default
Stedelijke Academie voor Schone Kunsten
afdeling fotokunst
© afdeling fotokunst 2024, Academie voor Schone Kunsten Turnhout
Academieplein 17
2300 Turnhout